luni, 11 martie 2013

Istoria pentru copii: dacii afară, țiganii și secuii înăuntru

un articol de Valentin Roman


În timp ce strămoșii noștri reali, geto-dacii, așa cum am arătat într-un articol recent (detalii AICI), au fost eliminați din manualele de liceu, Ministerul Educației a găsit totuși loc în programa pentru un manual de “Istoria secuilor”, cel puțin pentru școlile din județul Harghita.

Prin urmare, în timp ce o parte a etnicilor secui respinge categoric limba română, istoria românilor, tratează cu dispreț însemnele naționale, ba chiar cer ruperea teritorială a țării, Statul român a decis că românii, cel puțin tinerele generații, trebuie să învețe istoria acestei minorități. O decizie mai mult decât ciudată.


De asemenea, potrivit unui proiect de lege inițiat de deputații Nicolae Păun și Mădălin Voicu, în manulul de istorie de nivel gimnazial ar putea fi introdus un capitol dedicat istoriei țiganilor, ce ar deveni, astfel, materie obligatorie pentru toți copiii României.

manual-istoria-secuimiiInițiatorii proiectului de lege doresc ca etnia pe care o reprezintă să apăra mai mult că o victimă a majorității romansti, urmărindu-se prezentarea perioadei de sclavie a țiganilor, apoi prezentarea “persecuțiilor” la care aceștia ar fi fost supuși în timpul celui de-al doilea război mondial. Se va vorbi, oare, și despre cât de “persecutați” sunt țiganii astăzi în România? Mă îndoiesc.

Așadar, Ministerul Educației, într-un mod evident, consideră că este mai mai important să știm că țiganii se împart în căldărari, spoitori, aurari sau fierari, decât să prezentăm elevilor, în amănunt, detalii despre cultura și civilizația geto-dacilor.

Totuși, reprezentanții Asociației Profesorilor de Istorie sunt de părere că inroducerea unui astfel de capitol la nivel de manual gimnazial nu este deloc necesară și că menționarea rolului minorităților din diverse evenimente, dacă și când a existat un asemenea rol, este de ajuns. Să sperăm că opinia lor va fi luată în seamă de Ministerul Educației
.
Suntem de acord ca, în școli, elevii să primească noțiuni care să le poată oferi un tablou cât mai aproape de realitatea istorică. În mod cert, acesta trebuie să conțină și elemente care țin de istoria și unor minorități. Însă, când acest lucru se face în același timp în care geto-dacii sunt scoși pur și simplu din cărțile de istorie, considerăm că asta  atentează, din nou, la cultura românească și la istoria României.
tigani-2

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu