Niels Hannestad afirma ca „cel mai important dintre monumentele
tetrarhice care s-au pastrat, etse Arcul lui Galerius de la Salonic,
orasul de resedinta al imparatului”. De unde Columna de la Roma si
Tropheum Traiani erau monumente ale infrangerii puterii dacilor, arcul
de triumf de la Salonic ramen peste veacuri ca un insemn major al
triumfului dacismului.
Desi cercetatorii nu au cunoscut acest magnific edificiu de piatra,
in afara de cativa neluati in seama, el se impune prin triumful
dacismului in intreaga lume antica. Cu toate acestea, citadela
peninsulara romana ofera o larga audienta unor urmasi ai lui Traian, in
detrimentul imparatilor traco-daci. Vorbind despre Galerius, nu putem
trece peste Arcul de Triumf de la Salonic ridicat de el in aceasta a
doua capitala a Daciei, sud-dunarene. Este vorba de interesanta
comunicare a cercetatorului Victor Stancu, intitulata Dacii in metopele
Arcului de Triumf al lui Galerius de la Salonic.
Comunicarea nu a fost luata in seama, desi acest edificu monumental
face parte din „triologia dacica”: Columna de la Roma, Tropheum Traiani
de langa Constanta si Arcul de Triumf de la Salonic. Acesta din urma
este „un monument istoric mai putin cunoscut, dar tot asa de important
ca si Tropheum Traiani si Columna Traiana de la Roma”, dupa cum remarca
cercetatorul amintit, ba chiar mai important. El va trebui prezentat in
toate manualele scolare ale Daco-Românilor.
Arcul lui Galerius „a fost ridicat de Senatul roman, in jurul anului
304 e.n., pentru a glorifica victoria cezarului C(aius) Galerius
Valerius Maximus” (al carui bust apare in dreapta, daltuit in piatra)
asupra persilor, castigata in anul 297 e.n., cu ajutorul trupelor de
daci, compatriotii sai”. Metopele monumentului „ii prezinta pe daci ca
factor principal in castigarea victoriei, fapt recunoscut de toti
cercetatorii, incepand cu profesorul danez K.F. Kinch, a carui lucrare
constituie piatra de temelie pentru studiile celorlalti.
In continuare, Victor Stancu prezinta scena „Cuvantul lui Galerius
catre trupele de daci. Scena se petrce la Sardica (in Dancia Ripensis).
In centru, in mijlocul a doua randuri de soldati echipati pentru razboi,
purtand drapelele specifice dacilor-teribilul balaur cu cap de lup-
Galerius in atitudine oficiala a imparatului.
Prin poarta din stanga
intra alti soldati in aceeasi tinuta si purtand aceleasi drapele”.
Acestia ar fi Dacii „din nordul Dunarii” care au dat ajutor
compatriotului lor in lupta contra persilor.
Tot Victor Stancu mentioneaza ca istroicul roman Al. T. Dumitrescu,
analizand metopele Arcului de Triumf de la Salonic, colindele de Craciun
(Imparatul Ler, curtile lui Ler etc), legende, traditii, ridicari
topografice in zona, precum si vestigile gasite in sapaturile de la
Resca (vechea Romula), sustine ca Galerius era originar din Romula, unde
avea si un palat si unde a fost inmormantat si ca scena Cuvantarea lui
Galerius s-a petrecut la Romula.
Localizarea scenei la Romula (Resca, Oltenia) are la baza asemanarea
capiteliului corintic al coloanei reprezentate in dreapta metopei cu
capitelurile unora din coloanele gasite in sapaturile de aici” (la
Romula). Dimitrie Cantemir, scrie: „mi-a povestit un voinic, Preda
Stambol, roman din Tara Munteneasca precum in Tara Romaneasca aproape de
Dunare, pe malul Oltului sa se fi vazand niste temelii de cetate,
carora taranii de pe acolo din batranii lor apucand le zic Curtile lui
Ler imparat, precum si din colindele Anului Nou si astazi au luat de
pomenesc Ler Aler Domnul”. „O traditiune populara din comuna
Cioara-Doicesti (Braila), se zice ca Ler a fost un imparat de la care au
inceput colindele”.
Relatarea lui Dimitrie Cantemir Ler, Aler Domnul o completam dupa cum
urmeaza: (Ga)Ler(Ius) Aler(Ius) Dominus (imperator). Este un argument
in plus pentru identificarea celor doi Galerius cu Ler Imparatul Dacilor
si a cetatii Romula cu Recica, Recidava. Si Victor Stancu trage
concluzia ca „se impune o analiza meticuloasa si ampla asupra celor
sustinute de Al. T. Dumitrescu”.
A doua metopa ce ne intereseaza este „jertfa lui Diocletian so
Galerius ce precede lupta”. Alta metopa analizata este „Batalia din tara
Kurzilor-Sarja cavaleriei dace”. Aici apare „Galerius galopand avantat
spre inamic, cu avangarda (doi calareti in fata care au angajat
batalia) si in spate cu restul trupelor calare, toti purtand drapelul
dac caracteristic. Armata cu care va castiga victoria este compusa
exclusiv din daci, ceea ce este semnificativ”.
Dedesubt,
„metopa il reprezinta pe Galerius calare, luptand cu seful inamic, care
este de asemenea calare, si pe care il domina. Ce doi soldati ce
urmeaza imediat calul lui Galerius, reprezentand, fara indoiala garda
sa, sunt daci (dupa imbracaminte si scuturi), fapt de asemenea
semnificativ”. Si incheie cercetatorul amintit, ca toate acestea
„demonstreaza de o maniera sugestiva aportul militar important al
elementului autohton din Dacia, la nivelul anului 300 e.n.”
Daca toata armata lui Galerius Maximus apare cu steagul dac (gnostic
ofit) si cu ea castigase lupta impotriva Persilor si daca insusi
imparatulk Galerius cel Batran se declarase „Dusman al numelui de roman
si vrea sa schimbe titulatura Imperiului Roman in aceea de Imperiu
Dacic” si chiar a schimbat-o, se mai poate cinva indoi de faptul ca
limba traco-daca, Lingva rustica, avea circulatie in tot imperiul?
Imperiu dac instaurat de Galerius, ca si arcul de Triumf de la Salonic
constituie dovezi peremtoorii pentru dainuirea Dacilor de-a lungul
mileniilor si ca asa zisa „nimicire” a neamului Dacilor este o simpla
figura retorica. Adaugam ca inscriptia Arcului de Triumf a fost distrusa
de peninsularii sovini.
Arcul de la Salonic este urmat de Arcul ridicat de imparatul
Constantin cel Mare la Roma, dupa cum vom vedea mai jos. Ceea ce trebuie
sa mai retinem indeosebi, este faptul ca „Ler Imparatul”, care apare in
folclorul romanesc, este de fapt acest „imparat dac” Galerius. Ideea
Imperiala si continuitatea Daco-Românilor pana in anul 1001 e.n., a fost
tratata pentru prima data, in clarificarea continuitatii, de marele
tracolog Iosif Constantin Dragan in Mileniul imperial al Daciei. Pentru
identificarea lui Ler imparatulcu Galerius I si II pledeaza concluziile
lui N.A.
Constantinescu, care trateaza provenienta lui Ler din Valeriu, ca si
din Galeriu. Acesta vorbeste de „figura legendara a lui Ler imparat”
(probabil legat si de „Lerui Ler” din colinde) pus in legatura, fie cu
numele amintite fie cu Galer(ius); si Galerius si Valerian (ne referim
la imparatii romani cu acest nume) care au avut legaturi cu regiunile de
la Dunare. Nu am la indemana opera lui Sextus Aurelius Victor (361),
decat fragmentele din Fontes.
Petru Maior socoteste pe Galerius „ dintra romanii cei de peste
Dunare, nascut la Dachia ripense, drept din parinti prosti si el inca
mai inainte au fost pastoriu de vite, pentru carea s-au si poreclit
Armentarius, dar om frumos in trup, vestit si norocos ostas. Unde se
nascuse acolo fu si ingropat; caruia loc el ii pusese numele Romulian,
de pre numele mamei sale Romula”.
In nota sa, Petru Maior repeta: „Insa Galerius a fost un om drept,
este adevarat ca neslefuit si rural, insa demn de lauda: avea un corp
frumos, remarcabil ostas si norocos in razboaie, nascut din parinti de
la tara, pastor de turme. De unde i s-a si dat porecla de Vacarul. S-a
nascut in Dacia Ripensis, si tot acolo a fost ingropat in localitatea pe
care, dupa numele mamei sale Romula o denumise Romulianum”.
Dupa Galerius Armentarius a urmat „intru imparatia romanilor,
Galerius Maximinus”.
El era „nepot de sora lui Armentarius”. Inainte „
de a se face imparat se chema Dara”. Din familia lui, spune Petru Maior,
se pastreaza si azi „preste Dunare” (la nord) „familie stralucita
Dara”.
Acelasi Sextus Aurelius Victor spune: „Galerius Maximinus nascut
din sora lui Armentarius si numit inainte de a ajunge imparat cu numele
adevarat Dara-prin nastere si instructie arata ca un pastor, insa avea o
minte calma care pretuieste pe cei intelepti si invatati”.
Daca repetam singura eroare a lui Petru Maior, si anume, ca cei doi
imparati, Galeriu Vacarul si nepotul sau Galerius Daran nu au fost
romani, ci Daci- care au urat pe romanii ce-i robisera, informatiile
sunt destul de valoroase.
Trebuie sa mai retinem faptul ca mama lui Galerius I se chema Romula
si ca era daca. Romula este femininul lui Romulus. Locuitorii
localitatii Romula sunt romanatieni (sau Romulenii) de mai tarziu.
Datorita asemanarii intre viguroasa limba a Traco-Dacilor si cea a
peninsularilor, sa nu facem greseala de a socoti ca toate cuvintele dace
se trag din artificiala romana: „latina”.
Desi in toate studiile, Arcul de Triumf al lui Galerius este trecut
intre monumentele de arta romana, pozitia sa, ca si initiatorul ei,
dovedesc ca este vorba de un arc de triumf al artei traco-dace.
Neglijandu-se cultura si originea lui Galerius-dac autentic- se produc
grave erori. Traco-dacismul a fost dominanta teritoriala si lingvistica
si chiar stiintifica. Alfabetul grec si latin au fost niste intamplari
care au facilitat inventarul carturaresc, dupa cum cifrele arabe au
deschis noi orizonturi calculelor universale.
Fragment din „Dacii de-a lungul mileniilor”, de Dumitru Balasa, sursa: http://enciclopediagetodacilor.blogspot.ro
INCANTAT SA URMARESC NOUTATI DESPRE ISTORIA NOASTRA ADEVARATA,PLINA DE VALORI!
RăspundețiȘtergere